torsdag 28 november 2013

Jag vill inte JAG VILL INTE!

Ända sedan klippet dök upp och började cirkulera på Facebook. Precis som så många andra liknande klipp har jag låtit bli att titta på det. Inte för att jag inte skulle sympatisera med budskapet utan för att jag har en gräns för vad jag kan ta.

Är det något som väcker min avsky, vrede, skräck och sorg så är det när barn och djur utsätts för plågor från människor. Att se en samvetsslös tiger jaga, fälla och börja tugga på sitt inte helt döda bytesdjur kan kännas lite i magtrakten men det är en del av livet. Tigern gör detta för att överleva.
Men när människor utsätter hjälplösa djur för ofattbara plågor för sin vinnings skull.  Helt samvetsslöst flår levande hundar, plockar levande gäss på deras dun och fjädrar eller som i det klipp som jag syftar på; plockar angorakaniner...jag kan fortsätta rabbla men det är meningslöst,  ni har nog vid det här laget greppat poängen. Jag klarar inte att se något sådant här. Jag kan känna empati utan att skaffa mig dålig nattsömn och ångest.
Men så...på tv4:s 19-nyheter visas detta. Tack och lov att det inte fanns ljud på klippet. Det räckte för mig att se den stackars kaninen gapa med munnen för att jag skulle förstå att den skrek.
Vet ni när sådana djur skriker? Visste ni ens att sådana djur som kaniner och harar kan skrika?  Och vet ni när de gör det?
De skriker av skräck och dödsångest!
Jag vet. Jag har varit med om när katter tagit harungar. Det låter närapå som spädbarnsskrik.

Att den skrek var inte illa nog. Lika illa var att se att kaninen sedan släpptes tillbaka in i en kal minkbursliknande bur där den såg ut att vara omtöcknad av troligtvis smärta och chock. Fruktansvärt!

Jag har svårt att förstå varför ett dylikt kontroversiellt klipp ska visas på bästa sändninstid! Nu var det troligen inte bara jag som såg det utan garanterat flertalet barn. Kan vi inte lika gärna visa arkebuseringar också?  Och så tar vi bort ljudet, för då blir det inte lika illa.

Nej fy fasen för tv:4!
Fy fasen för människor som gör så här mot djur!
Fy fasen för stora klädkedjor som säger sig ha koll och det sedan visar sig att de tjänat multum och inte brytt sig om att kolla ordentligt!
Enda ulltröja jag hädanefter kommer använda kommer vara av svensk fårull eller möjligen svensk alpacka. Jag har aldrig köpt en angoraullströja någonsin i mitt liv och kommer aldrig att ha någon om jag inte gjort den helt själv av egna kaniners päls.

Fy fan rent ut sagt!

1 kommentar:

BELLAS VÄRLD sa...

Ja usch! Det är inget jag vill se på heller.. :( Det blir liksom inte mindre lidande för att man ser på sådant...

Ha en fin helg! <3

Kraam